fbpx

22/23 Oktatási terv

Szerző: | 2022. okt 1. | Beszámolók

Éves téma: Tikun Olam, Tikun Adam

Téma általános kifejtése:

Sok részével már külön is foglalkoztunk, most azonban egy átfogó képet szeretnénk adni a gyerekeknek a tikun olam-tikun adam kifejezés értelméről, ezért egy évre lebontva 9 fontosabb topikot kiemelve járjuk körbe az idei éves témánkat. A szókapcsolat jelentése a világ megsegítése és önmagunk jobbátétele, ketté lehet tehát választani az ide tartozó kérdéseket abból a szempontból, hogy a világ vagy az egyén javítását helyezi előtérbe. Az évben megvizsgáljuk a politikai, társadalmi aktivizmus, feminizmus és természet tiszteletének témaköreit és kicsit felfedezzük saját magunkat is, kik is vagyunk valójában, hogyan segíthetünk a problémáinkon azzal, ha más szemszögből közelítjük meg őket.

Témák

  • Tikun Olam a zsidó vallásban 
  • Felcseperedés 
  • Szombat, a megpihenés napja 
  • Önismeret 
  • Természet tisztelete 
  • Női és férfi szerepek 
  • Feminizmus 
  • Aktivizmus 
  • Kabbala, zsidó szimbólumok
  1. Tikun Olam a zsidó vallásban – ELSŐ

A tikun olam kifejezés a Misnában már sok-sok évvel ezelőtt jelen volt, a tikun szó azt jelenti: megjavítani, az olam pedig magát a világot jelenti. A tanítás szerint a tikun olam nem csak a világ problémáinak megoldását, hanem a javítását is kifejezi. A havi téma a kifejezés vallási gyökereihez nyúlik vissza, hogy a gyerekek mélyebben is megérthessék jelentését. A nagyobbak olvashatnak a tórai tanításokról, a kisebbek pedig egy átfogó képet kapnak a tikun olam jelentéséről különböző játékokon keresztül.

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): A legkisebbek játszva tanulnak legjobban, ezért egy tikun olam bingo-val, vagy egy meseolvasással adhatjátok át nekik leginkább a fogalmat. Képekkel, kis kárytákkal feldolgozhatjátok először, közben pedig kérdezgethetitek őket, mit tehetnek ők is a világ jobbátételéért. Rajzokkal is demonstrálhatjátok a jelentést, ez le is foglalja őket, és a kérdéseitekre is hamarabb válaszolnak. 

Kivsza (11-13): Mivel ez az első havi témánk, fontos tisztázni a gyerekekkel, mit is takar pontosan a kifejezés. Kártyák segítségével kiválaszthatják, mik a helyes fogalmak, képekkel a tikun olam alá tartozó munkákat, foglalatosságokat. Megbeszélhetitek, hogy már ők is részt vehetnek a világ jobbátételében, pl. azzal, ha felállnak egy társukat bullyingoló gyerek ellen vagy nem szemetelnek. Segíthet, ha valós történetekkel vezetitek rá a gyerekeket, mivel is segíthetnek a világon. Megtervezhettek különböző akciókat, melyben a gyerekek megélik a tikkun olamot, akár faültetés, akár adományosztás, stb. által, ezzel bevonjátok őket a folyamatba. A tikkun olam egy állandó folyamat, mindannyiunk felelőssége, hogy folyamatosan egy jobb világért dolgozzunk.

Leviatan (14-17): Ebben az életkorban már meg lehet vizsgálni a tikkun olam kifejezés történetét is, hogyan alakult ki, melyik rabbinikus szövegben tűnik fel először. Érdekes lehet a mishnai szöveget feldolgozni, akár csapatokra osztani őket, és vita formájában megbeszélni, nagy gondolkodóink hogyan vélekedtek. Beszélhettek tikkun olam mai jelentéséről is, “jewish social justice” – mit takar, milyen cselekvések tartoznak ide, mit tehetnek/tesznek a srácok azért, hogy a világot egy picivel jobb hellyé tegyék.

Források:

Parparim: 

https://www.youtube.com/watch?v=MGYpV7pAmII

https://withloveima.com/tikkun-olam-lesson-plan-yes-kids-can-save-the-world/

https://withloveima.com/tikkun-olam-bingo-game-3/

https://withloveima.com/tikkun-olam-craft:-you-can-save-the-world-poster/

https://www.youtube.com/watch?v=5LSbATYmBx4 ;

Kivsza:

https://jwa.org/teach/golearn/jan07/family

Levi:

https://www.sefaria.org/texts/Mishnah ;

https://www.youtube.com/watch?v=Cf4GkbuiHnA

http://pilpul.net/komoly/tikkun-olam-tortenete

https://jewishunpacked.com/what-makes-tikkun-olam-jewish/; https://time.com/5441818/pittsburgh-tikkun-olam-history/

  1. Felcseperedés

A Somerben nem csak a három alappillér követésére neveljük a gyerekeket, hanem értő emberekként szeretnénk hazaindítani őket egy-egy program után. Ebbe beletartozik testük és lelkük ismerete is. Ez a havi téma a testük változásáról, a pubertáskor nehézségeiről és úgy általánosságban a felnövésről szól. Oktató előadásokat tartunk majd (sex ed a nagyobbaknak) és megismertetjük őket a beleegyezés (consent) fogalmával is.

Mivel ez egy elég érzékeny téma, akár testi, akár lelki szempontból, fontos megteremteni a peula/zk előtt a megfelelő környezetet, bizalmi állapotot, nehogy azt  érezzék, valamit nem mernek megosztani. Minden csoport játsszon 1-2 bizalomfejlesztő játékot a program elején.

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): A legkisebbek még ugyan egész messze vannak a pubertáskortól, fontos elkezdeni arról beszélni, hogyan változnak majd meg, amikor elérik a 10-12 éves kort, hogyan változik meg a hangjuk, mennyivel lesznek magasabbak. Párhuzamba állíthatjátok pici kori (megkérhetitek a szülőket, hogy hozzanak be a gyerekekről egy kiskori és egy nem olyan régi képet) és jelenlegi önmagukat. Velük lelki oldalról inkább úgy közelítsetek, hogy mi volt a kedvenc állatuk, meséjük, könyvük, amikor ovisok voltak, és mi most. A jövőbe is tekinthettek, képzeljék el, vajon hogyan fognak kinézni 5 év múlva, milyen színű lesz a hajuk, hova fognak suliba járni, stb. A consent fogalmáról is érdemes már pici korban elkezdeni beszélni, nagyon aranyos videókkal magyarázzák el a fogalmat nekik is.

Kivsza (11-13):  Nagyon fontos már a kisebbeknél elkezdeni az egészséges testképre való nevelést, hogy ne tetőzzenek be a rossz szokások és folyamatos nyomásérzet tinikorukban. Ehhez kell beszélni arról, hogy hogyan néz ki most a testünk, hogyan fog kinézni, mi miatt változnak. Meg lehet közelíteni testi, de ugyanúgy lelki oldalról is ezt a változást, pont az ő korukban alakul át a gyermekagy tiniaggyá, ez nagyon sok frusztrációt okozhat a lelkükben, mert még nem tudják mi történik és mi lesz velük. Valószínűleg beszéltek már ezekről a dolgokról akár suliban, akár otthon, amit mi tudunk ehhez hozzátenni, hogy az ő véleményüket hallgatjuk meg és nem csak elmondjuk nekik, mit kellene érezniük és gondolniuk. 

Irányított kérdésekkel és saját élményeik megkérdezésével óvatosan feltérképezhetitek az érzéseiket. Miután ezekről beszéltetek, felvethetitek a consent fogalmát is, egy rövid videóval meg is mutathatjátok, mit jelent és miért fontos, hogy tudjanak erről. 

Leviatan (14-17): Mivel a Levi-sek már nagyrészt túl vannak vagy épp a közepében járnak a serdülőkornak, inkább az itt történő változásokra kellene fókuszálni és arra, hogy milyen lesz a testük, lelkük, ha befejeződik a növekedésük, milyen más érzéseik, gondolataik lesznek. Beszélhettek a kapcsolataikról is, párkapcsolatok, barátságok, ismerősök, milyen viszonyt ápolnak velük, ezt át lehet vezetni a consent fogalmába is. Ők már elég érettek ahhoz, hogy ne nagyon kelljen köntörfalazni. Beszéljetek a fogalom jelentéséről, milyen formái vannak, milyen jogszabályok vonatkoznak erre. Lehet, hogy kicsit kemény dolog, de akár megtörtént consent-megszegéses esetekről is kikérhetitek a véleményüket. Esetleg a zman kvutzán felvezethetitek a témát, hogy megnézzétek, mi fér bele a peula kérdései közé.

Ha belefér, említést tehettek a szexuális orientáció témájáról is, ezzel a Felcseperedés napján többet fogunk foglalkozni, de visszatérhettek rá.

Források:

Parparim: https://www.youtube.com/watch?v=h3nhM9UlJjc , https://www.talkwithyourkids.org/lets-talk-about/healthy-sex-talk-teaching-kids-consent-ages-1-21.html , https://www.safesecurekids.org/teaching-consent

Kivsza: http://voltegyszer.com/a-serdulokorrol/ , https://egeszsegvonal.gov.hu/s-sz/1379-serdulokor-fiuknal.html , https://www.dove.com/hu/dove-self-esteem-project/help-for-parents/respecting-and-looking-after-yourself/puberty-in-girls-help-your-daughter.html , https://gobertpartners.com/which-development-changes-are-associated-with-puberty , https://www.youtube.com/watch?v=oQbei5JGiT8 , https://www.talkwithyourkids.org/lets-talk-about/healthy-sex-talk-teaching-kids-consent-ages-1-21.html , http://wiki.preventconnect.org/consent-exercises/ 

Levi: https://www.youtube.com/watch?v=oQbei5JGiT8 , https://www.talkwithyourkids.org/lets-talk-about/healthy-sex-talk-teaching-kids-consent-ages-1-21.html , https://teachingsexualhealth.ca/teachers/sexual-health-education/information-by-topic/consent/ , http://wiki.preventconnect.org/consent-exercises/ 

  1. Szombat, a megpihenés napja

Az Örökkévaló a teremtés hatodik napján megteremtette az embert, a hetedik napon pedig megpihent és megszentelte azt. A szombat a zsidó vallásban a pihenés, feltöltődés napja, ilyenkor a családok együtt vannak, beszélgetnek és értékelik a hetet. A mai pörgő világban nehéz így lelassulni, befelé nézni, de mindenkinek szüksége van egy csendes napra, időszakra, amikor figyelhet saját magára és környezetére is. 

Klubhelyiségünk nem csak az oktatási módszereink megvalósulásának helyszíne, hanem sok gyerkőcnek és madrihnak a biztonság és nyugalom szigete is egyben. Itt mindenki önmaga lehet, hódolhat hobbijainak, és találkozhat barátaival – mi madrihok pedig folyamatosan azon dolgozunk, hogy ez az állapot fenn is maradjon.

A zman kvutzák fókuszálhatnak a kenen belüli fizikai, a peulák pedig a lelki safe space megteremtésére. Beszélgethettek az emberek közti kapcsolatokról, viselkedésformákról, vissza is csatolhattok az előző témához (consent) vagy akár irányított mediációt is szervezhettek.

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): Mivel a Parparim csoport elég izgága a program kezdetén és gyakran alatta is, nyugodtan csinálhattok egy mini meditációt, hogy kicsit ellazuljanak a gyerekek. Megbeszélhetitek, kinek hogyan néz ki a kedvenc napja, mennyit alszik, mikor kel, mivel tölti a szabadnapjait. Teljesen oké, hogy valakinek az a kikapcsolódás, hogy elmegy játszótérre, másnak pedig az, hogy hallgatja, hogy az anyukája mesét olvas. Beszélhettek arról is, milyen érzés az, ha valami nem úgy történik, ahogy nekik kényelmes, ezzel bevezetve a safe space fogalmát. 

Kivsza (11-13): Ez a korcsoport már eléggé benne van a pörgős iskolai életben, nap mint nap történnek velük olyan dolgok, amik kitaszítják őket a komfortzónájukból, stresszes helyzeteket élnek át – ez sajnos az élet előrehaladtával egyre csak sűrűsödni fog. Általában nekik is a hétvége az az idő, amikor (a háziíráson kívül) azokkal a dolgokkal tudnak foglalkozni, amelyek ténylegesen érdeklik őket, legyen az videójáték, olvasás, lovaglás stb. Ellentétbe állíthatjátok a suli hetét és a hétvégét, ki hogyan éli meg, milyen dolgok különböznek az kötelezettségeik és szabadidejük között. Attól függ, hogyan fogjátok meg pontosan a témát, de ebből érzékeny téma is válhat a gyerekekben kialakuló stressz miatt. Erre a források alapján mutathattok nekik segítségeket, pl. írják ki magukból az érzéseket, próbáljanak több időt iskolán kívül is a barátaikkal tölteni. 

Beszélhettek arról is, mennyire fontos, hogy legyen én-ideje is az embernek, amikor kipiheni magát, önmagára és szeretteire fókuszál, általában ezt  közeget/időt nevezik az emberek safe space-nek, ez mindenkinek más, és jót tesz, ha felismerik ennek határait. 

De kikérhetitek  gyerekek véleményét a somerről is – pihenésnek, kikapcsolódásnak élik meg, ha péntekenként együtt vagyunk? Mit tehetünk mi, madrihok és ők, mint hanihok azért, hogy mindenki biztonságban érezze magát a kenben?

Leviatan (14-17): Az ő csoportjuk már belépett abba az életkorba, amikor sok – néha túl sok – program és kötelezettség nehezedik a vállukra, teljesíteni az iskolában, időt tölteni a barátokkal, segíteni otthon a házimunkában, ráadásul folyamatosan körülveszi őket az internet, az online létben való örök létezés. Érthető tehát, ha nem tudnak kikapcsolódni, relaxálni anélkül, hogy azt érzenék, valamiből kimaradnak vagy nincs idejük pihenni, mert akkor nem lesznek elég produktívak – sajnos bármennyire káros is lehet ez, a felnövő generáció elkezdett elfelejteni pihenni. Beszéljetek arról, miért is fontos a megfelelő pihenés fizikailag és mentálisan is. Segítsetek nekik megtalálni az időt a hetükben, amikor időt tudnak szakítani arra, hogy csak legyenek, beszélgessenek a családjukkal, barátaikkal, pihenjenek. Erre az egyik legegyszerűbb megoldás a hétvégi pihenés – elvégre az Ö-való is szombaton pihent meg a teremtés után! 🙂 Módszereket is mutathattok nekik, amivel könnyebben megy a kikapcsolódás, pl. a meditáció, egy séta a természetben, jóga, vagy egy könyv elolvasása ugyanúgy segíthet a pihenésben, mint egy éjszakai alvás.

Források:

Parparim: https://www.youtube.com/watch?v=5RVj_tt_rdQ (meditáció) , https://www.youtube.com/watch?v=mujro3appLo&t=24s (meditáció) , https://www.mindful.org/mindfulness-for-kids/ , https://mindfulnessexercises.com/meditation-scripts-for-kids/

Kivsza: https://www.betterup.com/blog/take-time-for-yourself , https://www.lifehack.org/articles/featured/how-to-find-time-for-yourself.html , https://www.unicef.org/parenting/mental-health , https://www.apa.org/topics/children/stress , https://health.choc.org/7-stress-relief-techniques-for-kids/ 

Leviatan: 

  1. Önismeret

Ahhoz, hogy fejleszteni tudj magadon, először meg kell ismerned, ki is vagy valójában. Manapság rengeteg önismereti teszt létezik, amelyekkel az emberek különböző típusokba sorolhatják magukat, így könnyebben tudnak következtetéseket levonni saját viselkedésükből. Ezzel a havi témával a gyerekek saját maguk megismerésén dolgoznak majd, milyen jó és rossz/kevésbé jó tulajdonságuk van, hogyan tudják magukat fejleszteni, egészen kicsi kortól kezdve.

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): Fontos már a legkisebbeknél elkezdeni a tudatos önismeretre való nevelést, rengeteg nehézséget, önértékelési problémát el lehet kerülni ezzel a gyerekek idősebb énjének. Először is érdemes segíteni a hanihoknak segíteni felismerni az érzéseiket, ha már ismerik a szavakat (nyilván a bonyolultabb vagy kevésbé használt szavakat) , könnyebben tudják majd kifejezni magukat egy-egy nehezebb szituációban. Példákkal bátorítsátok a gyerekeket, hogy gondolkodjanak saját érzelmeikről és tapasztalataikról. Tegyetek fel nekik olyan kérdéseket, mint például „Hogy érzed magad ma?”. „Miért?” vagy „Mi tett ma boldoggá?” és „Miért?” Ez segíthet nekik fejleszteni az önismeretüket és jobban ráhangolódni saját érzelmeikre. Használhattok történetmesélést módszerként, például meséljetek el egy történetet egy olyan szereplőről, aki dühös, és segítsetek a gyerekeknek megérteni, hogy a szereplő miért érez így. A gyerekek gyakran mások megfigyeléséből tanulnak, ezért figyeljetek arra, hogy saját viselkedésetekben is mintát adjatok az önismeretnek – ezzel magatokban és bennük is erősítitek a dugmaisit gyakorlatát. Játékokkal pedig rutinná is lehet alakÍtani az önismeret mindennapos gyakorlását. 

Kivsza (11-13): A Kivszások pont abban a korban vannak, amikor éppen fedezik fel saját magukat, találják ki, kik is ők valójában, ezért egyszerre nagyon fontos de nehéz is lehet ösztönözni őket arra, hogy figyeljék magukat, ahogy változnak, milyen érzéseket, esetleg új érzéseket tapasztalnak. Beszélgethettek arról, miért is fontos, hogy önismeretet gyakoroljunk, milyen jó hosszú távú következményei lehetnek, hogyan tud ez segíteni nekik eligazodni a középiskola és az azt követő időszak kihívásaiban, például a stressz kezelésében és a kapcsolatok kezelésében, a döntéshozatalban, valamint saját gondolataik és érzelmeik megértésében. Bátorítsátok őket, hogy próbáljanak ki új dolgokat, keressenek új hobbikat, és figyeljék meg, hogyan érzik magukat ezek végzése közben. Sok-sok app létezik, amivel fel tudják jegyezni és követni hangulatukat, érzéseiket, ezeket pedig érdekes lehet egy kis idő múlva visszanézni és elgondolkodni, hogy azóta tudtak-e valamit kezdeni ezekkel az érzésekkel. Használjatok valós életből vett példákat, olyan forgatókönyveket könyvekből vagy filmekből, amelyek különböző érzelmeket és azok kezelését mutatják be, ezzel közelebb tudjátok hozni a srácokhoz a téma fontosságát. 

Leviatan (14-17): Ez a korosztály már benne van a változás korában, valószínűleg sokuknak már kialakult az ízlése sok téren, kiforrott gondolataik vannak egy csomó témával kapcsolatban, és elég határozott véleményük is van már, érdemes lehet egy beszélgetést indítani, hogy bizonyos témákról mit gondolnak. Válasszatok ki témákat, kérdéseket, feltevéseket és indítsatok el egy véleménykört, ki mit gondol az adott dologról. Pl. Tudatosan kezelem a konflikusaimat. Nem veszem magamra, ha valaki a saját rossz érzéseit rám vetíti ki. A barátaimmal hasonlóak az érdeklődési köreink.

Az is sokat segíthet, ha önismereti teszteket töltötök ki, rengeteg fajta van fent az interneten, különböző aspektusából vizsgálják meg a kitöltő személyiségét. Ha kitöltöttétek, beszéljétek meg a válaszokat, segítő kérdések lehetnek: Azt kaptad, amire számítottál? Egyetértetek-e a leírással? Volt olyan, akinek meglepődtél az eredményén? Ha később kitöltöd a tesztet, változhat az eredménye? (igen) Van olyan típus a többiek eredményében, amit magadra is igaznak találtál?

Források:

Parparim (6-10): https://www.thepathway2success.com/10-self-awareness-activities-for-kids/ , https://betterkids.education/blog/what-is-self-awareness-and-why-is-it-important , https://www.happierhuman.com/self-awareness-activities-kids/ , https://www.youtube.com/watch?v=zpmOSFplqok 

Kivsza (11-13): https://www.thepathway2success.com/10-self-awareness-activities-for-kids/, https://betterkids.education/blog/what-is-self-awareness-and-why-is-it-important , https://www.happierhuman.com/self-awareness-activities-kids/ , https://www.positiveaction.net/blog/teaching-self-awareness-to-students 

Leviatan (14-17): https://neszorongj.hu/onismeret-fejlesztese-gyerekeknek-otthon/ , https://moderniskola.hu/2021/09/onismeret-onfejlesztes-kamaszkortol-kezdve/ , http://www.tanuljmaskepp.hu/szuper-onismereti-jatekok/ , https://www.happierhuman.com/self-awareness-activities-kids/ , https://www.16personalities.com/free-personality-test , https://www.truity.com/test/type-finder-personality-test-new 

  1. Természet tisztelete

A Somer cserkész szervezetként indult, ezeket az értékeket szeretnénk visszahozni chanichjaink életébe is. Egy jó cserkész védi, óvja környezetét, oktatja a körülötte élőket a természetben való létezés helyes módjára, példamutató magatartással jár elöl. Vagyis nem szemetel, nem hangoskodik, és környezettudatosan éli életét. Ezt nem csak a természetben teszi meg, hanem otthonában is és környezetét is erre biztatja. Ha ezekre odafigyelünk mi is, hozzájárulhatunk a világban jelenlévő katasztrófák (erdőtüzek, erdők kivágása, globális felmelegedés) számának csökkentéséhez. 

A nagyobbak beszélhetnek ezekről a katasztrófákról, a kisebbek pedig a természet védelméről, hogyan viselkedünk egy túra közben.

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): Bár az előző évben már volt szó a környezetvédelemről, nem árt felfrissíteni az emlékeiket, a peula elején beszélhettek pár szót a környezetünkről, magyarázzátok el, mit is jelent pontosan, mik is tartoznak  környezetünkhöz. Legyen szó otthon vagy suliban a kiskertjükről, a várost körbevevő erdőkről, vagy az utcákról, ahol sétálnak, fontos, hogy tisztán tartsuk azt, és betartsuk a szabályokat, pl. nem szemetelünk, nem szakítunk le virágokat, nem taposunk el kis bogarakat, hiszen ők is ezen a Földön élnek. Beszélgethettek arról is, miért fontos védeni a természetet, és hogy ha betartjuk a szabályait, hogyan javíthatunk a minket körülvevő világon és a saját egészségünkön is ezekkel. Mivel sokszor nem tudtok csak úgy leülni a csoporttal beszélgetni, ősszeköthetitek a témáról való edukálást valami kézművessel, csináljatok pl. kis cserepet, amit kidíszítetek, aztán virágot/magot ültettek bele. Esetleg kidíszíthettek vászontáskákat ruhafilccel, hogy ezzel menjenek legközelebb vásárolni az anyukájukkal, közben beszélgettek az újrahasznosításról és a műanyaghasználat káros hatásairól – persze gyereknyelven 🙂 

Kivsza (11-13): A környezetvédelem témakört talán ennél a korcsoportnál lehet legjobban átadni úgy, hogy hosszútávú eredményt is elérünk vele – már elég idősek ahhoz, hogy megértsék, mekkora feladatuk van abban, hogy a jövőben csökkenjenek a világban történő katasztrófák, de még nem annyira idősek, hogy már berögzült szokásaik legyenek. Ezért nagyon fontos nekik kihangsúlyozni, mennyit tehetnek ők, hogy a gyerekeik már egy szebb, tisztább, biztonságosabb világban éljenek.Ehhez nyilván kell egy kis alaptudás a környezetről/környezetvédelemről, mit is nevezünk a környezetünknek, kik, mik élnek benne, miért fontos, hogy vigyázzunk rá. Kicsit rátérhettek különböző típusú környezeti problémákra, pl. légszennyezés, klímaváltozás, felmelegedés, szinte biztos, hogy valamit már hallottak ezekről. Beszéljetek arról, mit tehetnek ők, hogy segítsenek megszüntetni a jelenlegi problémákat és megelőzni a jövő katasztrófáit, pl. rászólnak a szemetelő emberre, ők sem szemetelnek, nem pazarolnak (víz, energia) közösségi akciókban vesznek részt szüleikkel. Biztassátok őket arra, hogy ezekről a témákról ne csak itt beszélgessenek, kérjék ki barátaik és családtagjaik véleményét, meglehet hogy a végére az egész család nagy könyezetvédő lesz! 🙂

Leviatan (14-17): Mivel a nagyobbak biztosan emlékeznek a tavalyi peulára és programra a témával kapcsolatban, elég, ha csak nagy vonalakban felvezetitek, hogy mi is az a környezetvédelem, ebből pedig tovább lehet indulni a manapság a világban előforduló környezeti katasztrófákhoz. Valószínűleg többet is fel tudnak majd sorolni, beszéljetek arról, hogy ezek hogyan is alakultak ki, mi az, ami megelőzhető lett volna, mi az, amit másképpen lehetett volna csinálni. Fontos, hogy saját maguknak alakítsák ki a véleményüket, kérdezzétek meg, mit gondolnak a témáról. Ezek a természeti katasztrófák sok-sok ember együttes hanyagságából keletkeztek, beszélhettek arról, mit tehetnek ők személyesen, hogy segítsék ezek csökkenését, esetleg megelőzzenek új problémákat. Ilyen dolgok lehetnek, ha pl. műanyag zacskók helyett újrahasználhatót használnak, saját táskával mennek bevásárolni, saját palackból isznak, odafigyelnek a víz- és energiafogyasztásukra (fogmosáskor elzárják a vizet, lekapcsolják a villanyt, ha kimennek egy szobából, rövidebben zuhanyoznak) , és barátaikkal is beszélnek ezekről a témákról, minél több emberhez jut el, hogy mennyire fontos újra a kezünkbe venni az irányítást és megvédeni bolygónkat – a legkisebb tett is messzire elérhet!

Források:

Parparim (6-10): https://zoldkovet.hu/igy-nevelj-kornyezettudatos-gyereket/ , https://pindurpalota.hu/blog/kornyezetvedelemrol-es-ujrahasznositasrol-gyerekeknek , https://humusz.hu/oktatas/letoltheto-anyagok-jatekok , https://greendex.hu/7-film-a-kornyezettudatosabb-gyerekekert/ 

Kivsza (11-13): https://zoldklub.hu/mit-tehet-egy-gyerek-a-kornyezetert/ , https://wordwall.net/hu-hu/community/k%C3%B6rnyezetv%C3%A9delem-kv%C3%ADz , http://www.kia.hu/konyvtar/szemle/71a_f.htm 

Leviatan (14-17): https://zoldklub.hu/mit-tehet-egy-gyerek-a-kornyezetert/ , https://www.unicef.org/lac/en/stories/why-is-environmental-education-important-for-youth , https://www.voicesofyouth.org/blog/7-ways-which-youth-can-protect-environment , https://www.iberdrola.com/sustainability/most-important-environmental-issues , https://www.countryliving.com/uk/wildlife/countryside/a22453965/most-inspiring-ted-talks-environment/ , https://greenerideal.com/news/environment/youth-environmental-issues/ 

  1. Női és férfi szerepek

Ezzel a témával is foglalkoztunk már a tavalyi évben, fontosnak tartjuk azonban az ezzel kapcsolatban való folyamatos diskurzust, mert ennek a témának a fontossága az elmúlt időszakban csak nőtt. Legyen akár a világi szerepéről, akár a vallási szerepéről szó, fontos, hogy a hanihok megtalálják saját helyüket az életben, mitől vagyunk különbözőek, miben vagyunk hasonlóak, hogyan is illünk bele a társadalomba. Ahogy a hétköznapi életben, úgy a zsidóságban is megvannak a tradicionálisan férfi és női szerepek, ezek azonban átgondolhatóak, ha pl. nincsen hölgy a háznál, a pénteki gyertyát a férfi is meggyújthatja, hiszen a lényeg, hogy fogadjuk a szombatot. És bár attól, hogy vannak elválasztott szerepkörök, a zsidóságban a férfiakat és a nőket egyformán szentnek és fontosnak tartják – valójában a „tzniut” (szerénység és alázat) fogalma a férfiakra és a nőkre egyaránt vonatkozik, és mindkettőjüknek ugyanazokat a törvényeket és parancsolatokat kell követniük. 

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): Fontos, hogy a kicsiknél különös érzékenységgel közelítsétek meg a témát, könnyen elmehet bullying, csúnyán beszélős, gúnyolódós irányba a beszélgetés. A zsidó vallásban a férfiaknak és a nőknek meghatározott szerepük és felelősségük van, például a férfiak hagyományosan felelősek bizonyos imák és rituálék vezetéséért a zsinagógában, míg a nőknek más szerepük lehet, például a sábát gyertyák meggyújtása. Beszélgethettek arról, hogy ha pl. ők otthon fogadják a szombatot, vagy megülnek egy ünnepet, melyik családtagjuk milyen részét vezeti az estének. Tisztázzátok már a foglalkozás elején, hogy úgy, ahogy a vallási szerepek is átírhatók, úgy ez a hétköznapi életre is vonatkozik. Az is jó ötlet, ha a gyerekeket önálló gondolkodásra és a hagyományos nemi szerepek megkérdőjelezésére ösztönözzük. Fontos, hogy megértsék, hogy ezek a szerepek nincsenek kőbe vésve, és hogy nem baj, ha megkérdőjelezik őket, és kritikusan gondolkodnak róluk.

Módszerként kipróbálhatjátok a színészkedést, pár szituációt játsszatok el fiú – lány szerepekkel, majd csak a szerepeket cseréljétek fel, a szereplőket ne. Fontos, hogy kicsi, egyszerű jeleneteket válasszatok, pl. babázás – kisautóval játszás. Minden jelenet végén kérdezzétek meg a gyerekeket, hogy érezték magukat, és biztosítsátok őket, hogy minden érzésük okés és hogy nem lesz kevesebb/furcsább egy kisfiú, amiért szeretne babákkal is játszani.

Kivsza (11-13): A csoport pont abban az életkorban van, amikor kialakul a világról alkotott képük, elkezdik megismerni önmagukat, új hobbikat, érdeklődési köröket fedeznek fel. Ezért nagyon fontos, hogy érzékenyen és óvatosan kezeljük a témát, nehogy belesétáljunk valaki érzéseibe. Biztosan sokan vettek már részt szombatfogadáson, ünnepeken, ahol tisztán látható a férfi és női szerepek elkülönülése. Kérdezzétek meg őket, mit gondolnak erről, nekik furcsa-e vagy teljesen megszokott, hogy pl. a férfiak és nők külön ülnek egymástól a zsinagógában. Bátorítsátok őket, hogy osszák meg gondolataikat a témáról, és kérdezzétek meg, gondolkodtak-e már azon, hogy milyen lenne, ha kicsit átjárhatóbbak lennének a szerepek a vallásban. Keressetek példákat (akár tórai, akár más vallási szövegeket) arra, hogyan változtak a nemi szerepek az idők során a zsidó közösségen belül, és beszéljétek meg, hogy ezeket a változásokat hogyan befolyásolták kulturális, társadalmi és politikai tényezők. Bátorítsátok a hanihokat, hogy gondolkodjanak el a nemi szerepekkel kapcsolatos saját hiedelmeiken és érzéseiken, és vegyék fontolóra, hogy ezeket hogyan befolyásolhatják saját tapasztalataik és nézőpontjaik. 

Leviatan (14-17): Hasznos lehet azzal kezdeni, hogy a judaizmusban, sok más valláshoz hasonlóan, hagyományosan meghatározott nemi szerepek vannak a férfiak és nők számára. Ezek a szerepek az idők során alakultak ki, és a különböző zsidó közösségek között változnak. Azt is megvitathatjátok, hogy egyesek szerint bizonyos nemi szerepek a zsidó törvényekből és hagyományokból erednek, míg mások kulturális gyakorlatnak tekintik őket.

Fontos hangsúlyozni, hogy ezek a nemi szerepek nem rögzítettek, és idővel változhatnak, és hogy az egyéneknek szabadon kell választaniuk a számukra legmegfelelőbb szerepeket és tevékenységeket. Ösztönözzétek őket arra, hogy kritikusan gondolkodjanak a nemük alapján velük szemben támasztott elvárásokról, és gondolkodjanak el azon, hogy hogyan tudnák ezeket az elvárásokat megkérdőjelezni vagy módosítani. Hasznos lehet a gender fluidity fogalmát is megvitatni, valamint azt az elképzelést, hogy egy személy nemi identitása vagy kifejeződése nem feltétlenül felel meg a hagyományos nemi szerepeknek. Ez segíthet nekik megérteni, hogy a zsidó közösségen belül a nemi szerepek és identitások sokfélesége széles skálán mozog. 

Bátorítsátok őket, hogy tegyenek fel kérdéseket, és folytassanak nyílt és tiszteletteljes párbeszédet a témáról, vegyenek figyelembe a különböző nézőpontokat, és legyenek nyitottak arra, hogy másoktól tanuljanak. Nézzetek meg különböző zsidó szövegeket, például a Tórát, a Talmudot és a Midrást, amelyek a nemi szerepeket, valamint a férfiak és nők szerepét tárgyalják a zsidó hagyományban. Mutassatok példákat olyan kortárs zsidókról, akik megkérdőjelezik a hagyományos nemi szerepeket, és saját utat alakítanak ki. Beszélhettek pl. a rabbik, kántorok és más vallási vezetők munkájáról, akik áttörik a nemi korlátokat a saját területükön (pl. Mirjam, az olasz női rabbi) .

Források:

Parparim (6-10):

Kivsza (11-13): https://mechon-mamre.org/jewfaq/women.htm , https://zsido.com/fejezetek/noi-parancsolatok/ , https://www.youtube.com/watch?v=H_wl3ULgLR8 , https://www.youtube.com/watch?v=P6XjDaTpfcA 

Leviatan (14-17): https://zsido.com/fejezetek/noi-parancsolatok/ , https://macaulay.cuny.edu/seminars/friedlander09/index-3649.html , https://mechon-mamre.org/jewfaq/women.htm , https://www.youtube.com/watch?v=H_wl3ULgLR8 , https://www.youtube.com/watch?v=P6XjDaTpfcA

  1. Feminizmus

A feminizmus kifejezés még ma is sok ember fejében egy nőket felségjogokkal megillető mozgalomként él, holott az egész lényege a nemek közötti egyenjogúság. A Somerben mi is ezen elv alapján dolgozunk.

Az idősebb korosztály megismerkedhet a feminizmus különböző formáival, ugyanis rengeteg más-más irányzat létezik, és történetével is.

A kisebb csoportok pedig az egyenlőségről, egyenlő bánásmódról szóló peulákban vehetnek részt.

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): Fontos, hogy már egészen pici kortól beszéljünk a gyerekekkel az emberek, nemek közötti egyenlőségről, ennek fontosságáról. Minél kisebbek a hanihok, annál egyszerűbben meg lehet fogalmazni a mondandótokat, pl. miért fontos, hogy mindenkit egyenlő bánásmódban részesítsünk. Hozzatok fel példákat, amiket ők is ismernek a (tévéből, mesékből, reklámokból) nemi sztereotípiákra, és beszéljetek arról, hogy ezek a sztereotípiák miért károsak. Ha tudnak figyelni, beszélhettek arról is, hogy a fiúknak és a lányoknak nem mindig ugyanazokat a dolgokat kell szeretniük vagy csinálniuk, és hogy nem baj, ha olyan tevékenységek vagy hobbik érdeklik őket, amelyeket a „másik nemnek valónak” tartanak. Az is segíteni tud, ha a saját élményeiteket mondjátok el és megkérdezitek az ő véleményüket is. 

Kivsza (11-13): A kivszások pont abban a korban vannak, amikor már kezdik kialakítani saját ötleteiket és véleményüket. Bátorítsátok őket arra, hogy kritikusan gondolkodjanak a nemi szerepekről és sztereotípiákról, és kérdőjelezzék meg a médiában és a társadalomban látott üzeneteket arról, hogy mit jelent fiúnak vagy lánynak lenni. Használjátok fel az aktuális eseményeket vagy híreket, hogy vitát kezdeményezzetek, és segítsetek a gyerekeknek megérteni, hogy a nemek és a feminizmus mennyire aktuálisak a mai világban. Még nem kell nagyon belemenni, de bevezethetitek az interszekcionalizmus fogalmát is, mert ahogy a gyerekek idősebbek lesznek, fontos, hogy segítsünk nekik megérteni, hogy a nemek az identitás más aspektusaival, például a faji hovatartozással, az osztállyal és a szexualitással is összefonódnak. Bátorítsátok őket, hogy ezekről a dolgokról a barátaikkal is beszéljenek, ez segít nekik is, hogy mélyebben megértsék a témát és különböző vélemyényeket hallgathatnak meg, ami hat majd saját álláspontjukra is.

Leviatan (14-17): A csoport tagjai valószínűleg tudnak már egy-két dolgot a feminizmus témaköréről, náluk nem az a fontos, hogy lefektessük a tudás alapjait, hanem rendbetegyük a sok infót, ami már alapból a fejükben van, és tovább edukáljuk őket, ha lehet, mélyebb rétegekig eljutva. Érdemes elsősorban megkérdezni őket, mi az, amit már tudnak a feminizmus jelentéséről, mit jelen az, hogy valaki feminista, miért is fontos a mozgalom. Óvatosan kell kezelni a témát, ezért valószínű, hogy még az elején le kell tisztázni, hogy a feminizus nem egy nőket felségjogokkal megillető mozgalom, hanem a nemek közti egyenlőséget hirdeti. Rengeteg példát fel lehet használni, amivel közelebb hozzátok a kérdést a hanihokhoz, kezdve Magyarországon történt esetekkel, vagy a Mo-n élő kisebbségi közösségek női tagjaival kapcsolatos előítéletekkel (roma nők, Kelet-Ázsiából ideköltözött nők). Ehhez kapcsolódik az interszekcionális feminizmus fogalma is, ez a csoport már elég érett ahhoz, hogy erről is beszélni tudjatok. Fogalmazzátok meg a fogalom jelentését, kérdezzétek meg a hanihokat, találkoztak-e már ennek bármilyen formájával, megjelenésével. Mivel nekünk ált. egy alkalmunk van, hogy beszéljünk velük ezekről a néha súlyos és fontos témákról, biztassátok a gyerekeket, hogy a Someren kívül is járjanak utána a témának, informálódjanak (cikkek, videók, TED-talkok, könyvek) és ha tudtok, adjátok is ezeket a forrásokat a kezükbe.

Források:

Parparim (6-10): https://parents-together.org/what-does-it-mean-to-be-a-feminist-an-explainer-for-kids/ , https://www.youtube.com/watch?v=LlWeEhvaO9U , https://info.umkc.edu/womenc/2022/11/14/teaching-kids-feminism/ 

Kivsza (11-13): https://kids.kiddle.co/Feminism , https://parents-together.org/what-does-it-mean-to-be-a-feminist-an-explainer-for-kids/ , https://www.youtube.com/watch?v=LlWeEhvaO9U , https://info.umkc.edu/womenc/2022/11/14/teaching-kids-feminism/ , https://www.vg.hu/kozelet/2022/12/transzjogi-torvenyt-fogadtak-el-a-spanyolok 

Leviatan (14-17): https://konyvesmagazin.hu/kritika/nagyszeru_nok_kepregeny.html, https://aszem.info/2021/01/carmen-gheorghe-fejunkbe-huzzuk-a-szoknyainkat-a-roma-feminizmusert/ , https://telex.hu/komplex/2022/06/01/a-fiatal-roma-nokben-van-jelenleg-a-legnagyobb-elfecserelt-tarsadalmi-toke-1 https://www.ted.com/talks/gloria_steinem_to_future_generations_of_women_you_are_the_roots_of_change?language=hu , https://merce.hu/2020/09/02/excelszemleletu-baloldal-mi-az-az-interszekcionalitas-es-mi-a-baj-vele/ , https://mindennapifeminizmus.wordpress.com/2019/05/26/mit-kell-tudni-az-interszekcionalis-feminizmusrol-es-miert-fontos-tudni-rola/

  1. Aktivizmus

Szervezetünk aktivista jellemzője sosem volt titok, tagjaink mindig kiállnak azért, amiben hisznek, fizikai és szellemi törekvések által egyaránt.

Az év során különböző aktivista tevékenységeket, programokat végzünk, tartunk majd, ezekben pedig a gyerekek is részt fognak venni, legyen szó faültetésről a természet védelme érdekében, vagy tüntetésekre és felvonulásokra járás, hogy kimutassuk egyetértésünket, támogatásunkat különböző témákkal kapcsolatban. Ahhoz pedig, hogy a gyerekek is megértsék ezeket a törekvéseket, a személyes példamutatás módszerét használjuk, mely szintén szervezetünk egyik alapelve.

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): Ez a fogalom valószínűleg nagyon új a kicsiknek, ezért először is meg kell fogalmazni nekik az aktivizmus jelentését. Komplexen hangozhat a tartalom, de nem is kell az egészet megérteni és elsajátítani, elég, ha csak lefordítják a saját életükre. Fontos hangsúlyozni, hogy az is aktivizmusnak számít, ha példát mutatsz társaidnak egy számodra fontos témával kapcsolatban, ezzel bevezetitek a dugmaisit fogalmát. Brainstormolhattok ötleteket, amit támogathatnak a gyerekek, pl. kiállnak egy bántalmazott osztálytársuk mellett, felszedik a szemetet a környezetükben, ezzel mutatva, hogy törődnek a környezetvédelemmel. Miután a gyerekek felismertek egy számukra fontos témát, segíthettek nekik ötletelni, hogyan tudnak cselekedni ezzel kapcsolatban és változtatni azon. Biztassátok őket arra, hogy ezekről az ötletekről beszéljenek a szüleikkel is, lehet, hogy a gyerekek ötletei családi aktivista-törekvéssé alakulnak! 🙂

Kivsza (11-13): A kivszások abban a korban vannak, amikor kezdenek önállóbbá válni, és talán keresik a módját annak, hogyan változtathatnának a világon. Fontos hangsúlyozni, hogy képesek változtatni a dolgokon, és bátorítani őket, hogy tegyenek lépéseket az őket érdeklő ügyekben. Használjatok példákat és megtörtént eseteket, amikor az aktivizmus elérte célját és közreműködők változásokat tudtak eszközölni a témával kapcsolatban. Biztassátok őket a kritikus gondolkodásra a témákkal kapcsolatban, vegyenek figyelembe különböző nézőpontokat. Ez segíthet nekik saját ötleteik és érveik kidolgozásában a változás elérésének módjával kapcsolatban. Tarthattok vitát is, melyben az egyik, gyerekek által választott témáról folyik a diskurzus, érvekkel, ellenérvekkel. Náluk is érdemes beszélni a dugmaisit (személyes példamutatás) fogalmáról, több emberhez eljuthatnak törekvéseik, ha kezükbe veszik az irányítást, pl. klubot indíthatnak az iskolában, amely egy adott témára vagy ügyre összpontosít. Ez magában foglalhatja rendezvények, kampányok vagy adománygyűjtések szervezését, hogy felhívják a figyelmet az adott problémára, és fellépjenek a kérdéssel kapcsolatban. 

Leviatan (14-17): A legidősebb csoportként elég idősek már ahhoz, hogy ténylegesen saját kezükbe vegyék az irányítást, és kiálljanak számukra fontos ügyek mellett. Először is tisztázzátok le a fogalom jelentését, mi is az az aktivizmus, mi tartozik bele, ők hogyan vehetnek részt benne. Használjátok az aktuális eseményeket az aktivizmusról szóló beszélgetések kiindulópontjaként. Ez segíthet a nekik megérteni a közösségüket és a világot érintő problémákat, és arra ösztönözheti őket, hogy elgondolkodjanak azon, hogyan tudnának változtatni. Gondolkozzatok együtt, hogy megtalálják érdeklődési köreiket, olyan ügyeket, amiket segíthetnek akár a legkisebb, legegyszerűbb lépésekkel is, pl. ha a téma a környezetvédelem, használjanak újrahasználható zacskót, vagy járjanak tüntetésekre. Kipróbálhatjátok az irányított vita módszerét, mellyel bemutathatjátok, hogy az érvek és emberekkel való kommunikáció is egy hasznos eszköz, hogy ki tudj állni egy számodra fontos ügy mellett.

Források:

Parparim (6-10): https://a2zhomeschooling.com/explore/social-studies-kids/civics/activism-kids/ , https://www.greenkidcrafts.com/teaching-our-children-about-activism/ , https://ideas.ted.com/activism-isnt-just-for-adults-and-teens-we-need-to-teach-younger-kids-to-be-activists-too/

Kivsza (11-13): https://a2zhomeschooling.com/explore/social-studies-kids/civics/activism-kids/ , https://ideas.ted.com/activism-isnt-just-for-adults-and-teens-we-need-to-teach-younger-kids-to-be-activists-too/ , https://www.glamour.hu/g-eletstilus/7-nagyon-fiatal-kornyezetvedelmi-aktivista-greta-thunberg-mellett/zmgry0s

Leviatan (14-17): https://a2zhomeschooling.com/explore/social-studies-kids/civics/activism-kids/, https://www.unicef.org.au/stories/five-child-activists-you-need-to-know , https://www.glamour.hu/g-eletstilus/7-nagyon-fiatal-kornyezetvedelmi-aktivista-greta-thunberg-mellett/zmgry0s , https://wmn.hu/ugy/57011-amikor-a-gyerekeknek-velemenyuk-van-es-nem-felnek-hasznalni—mit-kezdjunk-ezzel-felnottkent- , https://www.amnesty.hu/aktivista/

  1. Kabala, zsidó szimbólumok

Az utolsó havi témaként pedig egy kicsit körbejárjuk, megismerjük a zsidó misztika kialakulását, a nagyobbaknak ez a kabbala filozófiájának, a kisebbeknek pedig a zsidó szimbólumok megismerését jelenti. Mivel a kabbala elég elvont és átvitt gondolkodást igénylő témakör, inkább a Leviatánnak lenne megfelelpő, a Kivsza pedig egy picit megemlítheti, belekóstolhat, de nem érdemes célzottan foglalkoznotok vele.

Kis történeti háttér: a kabbala a zsidó misztika filozófiája, a zsidó vallással egyidős tudomány, amely nemcsak azzal foglalkozik, hogy a Tóra szerint mit és hogyan kell csinálnunk, hanem azzal is, hogy ezeknek a dolgoknak, milyen misztikus, filozófiai magyarázatai vannak. Nem olyan régen kezdtek el foglalkozni tömegesen a témával, ugyanis egy olyan ókori nyelven írták le gondolataikat a kabbalisták, amit egyszerű ember nem vagy csak félreérthetett – a haszid irányzat kialakulása hozta a változást, ők fordították le egyszerű héber nyelvre a szövegeket. 

Ez a legelvontabb téma az összes havi téma közül, mégis talán az egyik legfontosabb alapelvünket segíti a Somerben – gondolkodó, értő gyerekeket szeretnénk nevelni, akik nem félnek kimondani érzéseiket, véleményüket.

Korcsoportokra lebontva:

Parparim (6-10): A legkisebbeknél nem érdemes szerintem a kabbaláról, mint filozófiai fogalomról beszélni, inkább a zsidó szimbólumokról lehetne szó, hogyan kapcsolódnak ezek a dolgok I-tenhez és a zsidó valláshoz, milyen jelentéseik vannak, hogyan tudjuk ezeket a saját mindennapi életünkhöz kapcsolni. Választhattok kül. szimbólumokat, tárgyakat, amik a témához kapcsolódnak (pl. mezüze, hamsa) és beszélhettek róla, miért is hiszik a zsidó emberek, hogy ezen keresztül I-ten mindennapi életük része lesz. Kereshettek sztorikat is a zsidó írásokból, amik a szimbólumok és az Örökkévaló kapcsolatát írják le (pl. Mózes és az égő csipkebokor) , vajon miért ezt a formát választotta I-ten az emberekhez való beszédre? A kabbala ugyanis erről szól, nemcsak hogy mi történt, hanem miért történtek úgy a dolgok, ahogy. Bíztassátok a gyerekeket, hogy osszák meg a véleményüket, akár beszéd, akár rajz, akár bármi más kézművesség formájában.

Kivsza (11-13): A kabbala egy kicsit túl elvont téma lehet a Kivsza korosztálynak, de alapgondolatait átbeszélhetitek a csoporttal is. A csoport összetételétől függően csinálhattok mini hevrutát is, ahol olyan témákat vitattok meg, amelyek az ő életüknek is részei, de tartalmaznak kabbalai eszméket. De nyugodtan használhattok különböző történeteket is, hogy átbeszéljtek a kabbala fogalmát. Visszatérhettek a Tikun Olam fogalmához is, lekerekítve az évet, hogyan kapcsolódik a világ jobbátétele a kabbala fogalmához – miért történnek úgy a dolgok, ahogy történnek és milyen befolyásuk lehet ezekre – használjatok példákat az életükből, suli, barátok, Somer.

Leviatan (14-17): Mivel a Leviben elég sokan járnak zsidó suliba, lehet, hogy hallottak már a kabbala kifejezésről. Kezdésnek beszéljétek át a fogalmat, akár egy játékkal, akár csak beszélgetés szintjén. Ha már mindenkinek van egy átfogó képe a kabbalizmus fogalmáról, választhattok pár kabbalista szöveget (forrás),  és feldolgozhatjátok, véleményeket cserélhettek. Nem is fontos csak a kabbalai szövegeket használnotok, kereshettek dilemmákat is, ez is szorosan összevág a Somer és a zsidóság egyik alapgondolatával, a hevrutával, kicsit ezt a vonalat is belevihetitek a programba. Belenézhettek a Kabbala alapfogalmaiba, mint például a sefirot, az Ein Sof és az Élet Fája és megbeszélhetitek az e fogalmak mögött rejlő szimbolikát és jelentést, valamint azt, hogy hogyan kapcsolódnak a zsidó filozófiához és spiritualitáshoz. De megbeszélhetitek a Kabbala szerepét a zsidó meditációban és spiritualitásban, valamint a kortárs kultúrára és művészetre gyakorolt hatásában is. 

Források:

Parparim (6-10): https://zsblog.hu/zsido-szimbolumok-1-resz/ , https://zsblog.hu/zsido-szimbolumok-2-resz/ , https://zsido.com/fejezetek/a-jelkepek-fontossaga/ , http://www.kabbalah.info/eng/content/view/frame/59380?/eng/content/view/full/59380&main , https://www.youtube.com/watch?v=XOmDIoHD3yw , https://www.myjewishlearning.com/article/jewish-mystical-ideas-and-concerns/ 

Kivsza (11-13): https://academickids.com/encyclopedia/index.php/Kabbalah , https://www.chabad.org/therebbe/livingtorah/player_cdo/aid/2660915/jewish/Kabbalah-for-Kids.htm , http://www.kabbalah.info/eng/content/view/frame/59380?/eng/content/view/full/59380&main , https://www.myjewishlearning.com/article/kabbalah-mysticism-101/ , https://www.jewfaq.org/kabbalah_and_mysticism , https://www.youtube.com/watch?v=XOmDIoHD3yw , https://www.myjewishlearning.com/article/ask-the-expert-do-i-have-to-be-40-to-study-kabbalah/ , https://www.myjewishlearning.com/article/jewish-mystical-ideas-and-concerns/ 

Leviatan (14-17): https://reformjudaism.org/beliefs-practices/spirituality/what-kabbalah , https://www.jewfaq.org/kabbalah_and_mysticism , https://www.sefaria.org/Zohar?tab=contents , https://academickids.com/encyclopedia/index.php/Kabbalah , https://www.myjewishlearning.com/article/kabbalah-mysticism-101/ , https://www.youtube.com/watch?v=XOmDIoHD3yw , https://www.myjewishlearning.com/article/ask-the-expert-do-i-have-to-be-40-to-study-kabbalah/ , https://www.myjewishlearning.com/article/jewish-mystical-ideas-and-concerns/ 

23/24 Oktatási terv

Éves téma: Zsidó Terek Téma általános kifejtése: Életünket folyamatosan kapcsolódások határozzák meg. Egyrészt,...

KÖZGYŰLÉSI MEGHÍVÓ – MSHE

Magyarországi Somer Hacair Egyesület KÖZGYŰLÉSI MEGHÍVÓ Tisztelt Tagtársak! Ezúton értesítem az Egyesület Tisztelt...

Következő programjaink