1. A Somer víziója és missziója • 1.2.A Somer három alappillére • 2. Judaizmus • 2.2.Humanista judaizmus • 3. A cionizmus születése és gyakorlata • 4. A szocialista gondolat • 4.2. A Hasomer Hacair szocialista ideológiája • 5. A Somer tízparancsolata • 6. Hágsámá • 7. A Somer történelme 1913-tól 1948-ig • 8. A Somer szerepe a vészkorszak alatt • 9. A Somer története 1989 után • 10. A Somer szerepe ma • 11. A Somer mozgalom szimbólumai • 11.2.Kitűzők, jelvények és zászlók • 12. Hulca – az összetartozás jelképe • 13. Mifkad – a közösség együttléte • 14. Személyes példamutatás (Dugma isit) • 15. A nem formális és informális oktatás és tanulás ideológiája • 15.2. Someres pedagógia • 15.3. A Hasomer Hacair mozgalom oktatási útmutatója • 16. A kibuc mozgalom és a Shnat • 17. Cserkészet, hagyomány, Somer • 18. Tikun Adam, Tikun Olam • 19. A Somer világszervezet felépítése és szemináriumai • 20. Rítusok – A Somer rítusai • 21. Dalok, mondókák a Somerben • 22. Someres terek • 23. Mentális egészség jó közérzet, önismeret és feminizmus • 24. Ifjúsági önrendelkezés
Írta: Barna Lili, Hajdu Lili
Az informális oktatás módszertana a személyes tapasztalatokra, a megélésre épül. Mi lehetne erősebb tapasztalás és megélés, mint a Mádrihnak a személyes példája, mindazon dolgok összessége, amit ő tesz vagy nem tesz, ahogyan egy adott helyzetben viselkedik, vélekedik. Lehet ez egy konfliktus, mindennapi helyzet, olyan szituáció, melyben a szüleivel beszél, elesettebbekkel, vagy akár a tömegközlekedésben vesz részt. Minden élethelyzetben jelen vagyunk, példaként állunk a gyerekek előtt.
Példát mutatunk, amikor kezet mosunk, amikor kommunikálunk, viszonyunkkal az ételhez, viszonyunkkal a testünkhöz. Példa, ahogyan beszélünk a Mádrih társainkkal, a feletteseinkkel és a gyerekekkel. Példát adunk, amikor szomorúak vagyunk és amikor életünk legjobb napja van: példát mutatunk az érzelmek, az élethelyzetek megélésében.
Ezt jelenti Mádrihnak lenni.
Ez folyamatos tudatossággal, folyamatos jelenléttel jár. És folyamatos lehetőséget ad arra, hogy másokat segíts az életükben, mások számára értékeket közvetíts.
A legfontosabb azonban a hitelességed. Meg kell értened: példaképnek, személyes hősnek lenni nem könnyű. Ahhoz, hogy a saját személyes hősöd is lehess, tudomásul kell venned, hogy a tökéletesség nem a teljes megfelelés a külső tényezőknek, hanem a saját tökéletlenségeid kontextusba helyezése.
Informális oktatási vezetőként, ifjúsági szervezeti vezetőként és olyan emberként, akinek lehetősége van hatást gyakorolni fiatalok életére, szemléletmódjára, nemcsak hatalmas lehetőséget kínál, de egyben óriási felelősség is.
Ehhez önfegyelemre, önismeretre van szükséged. Viszonzásképpen megélheted, hova vezet ez az út. A tudatosság rengeteg energiát, pozitív megerősítést és gyönyörű történetet rejt. Mi hiszünk benned és hiszünk mindenkiben.
Mádrihként nem főnöknek kell lennünk, és nem is valamiféle kívülről jött, mástól kapott autoritású vezetőknek. Mádrihként elsődlegesen a személyes életünkkel, személyes példánkkal, létezésünkkel és jelenlétünkkel tanítunk.
A tanítás nem pusztán az elméleti ismeretanyag átadását jelenti, hanem a mindennapi élet mindennapi megélését, etikai, erkölcsi megközelítésének közvetítését is jelenti, személyes példán keresztül.
A cél a hitelesség és a példaértékűség, az útmutatás és a mások útjának segítése.
Ha a foglalkozás felkeltette az érdeklődésedet, javasoljuk megtekintésre:
- https://people-equation.com/leadership-and-being-a-role-model-20-ideas/
- https://www.rootsofaction.com/role-model/
- https://harappa.education/harappa-diaries/how-to-be-a-role-model
- https://teach.com/what/teachers-are-role-models/
- https://corporatefinanceinstitute.com/resources/careers/soft-skills/leading-by-example/
- https://www.educationdegree.com/articles/25-ways-teachers-can-be-role-models/
- https://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_60.htm
- https://ujszo.com/egeszseg/fontos-a-szemelyes-peldamutatas
1. A Somer víziója és missziója • 1.2.A Somer három alappillére • 2. Judaizmus • 2.2.Humanista judaizmus • 3. A cionizmus születése és gyakorlata • 4. A szocialista gondolat • 4.2. A Hasomer Hacair szocialista ideológiája • 5. A Somer tízparancsolata • 6. Hágsámá • 7. A Somer történelme 1913-tól 1948-ig • 8. A Somer szerepe a vészkorszak alatt • 9. A Somer története 1989 után • 10. A Somer szerepe ma • 11. A Somer mozgalom szimbólumai • 11.2.Kitűzők, jelvények és zászlók • 12. Hulca – az összetartozás jelképe • 13. Mifkad – a közösség együttléte • 14. Személyes példamutatás (Dugma isit) • 15. A nem formális és informális oktatás és tanulás ideológiája • 15.2. Someres pedagógia • 15.3. A Hasomer Hacair mozgalom oktatási útmutatója • 16. A kibuc mozgalom és a Shnat • 17. Cserkészet, hagyomány, Somer • 18. Tikun Adam, Tikun Olam • 19. A Somer világszervezet felépítése és szemináriumai • 20. Rítusok – A Somer rítusai • 21. Dalok, mondókák a Somerben • 22. Someres terek • 23. Mentális egészség jó közérzet, önismeret és feminizmus • 24. Ifjúsági önrendelkezés