1. A Somer víziója és missziója • 1.2.A Somer három alappillére • 2. Judaizmus • 2.2.Humanista judaizmus • 3. A cionizmus születése és gyakorlata • 4. A szocialista gondolat • 4.2. A Hasomer Hacair szocialista ideológiája • 5. A Somer tízparancsolata • 6. Hágsámá • 7. A Somer történelme 1913-tól 1948-ig • 8. A Somer szerepe a vészkorszak alatt • 9. A Somer története 1989 után • 10. A Somer szerepe ma • 11. A Somer mozgalom szimbólumai • 11.2.Kitűzők, jelvények és zászlók • 12. Hulca – az összetartozás jelképe • 13. Mifkad – a közösség együttléte • 14. Személyes példamutatás (Dugma isit) • 15. A nem formális és informális oktatás és tanulás ideológiája • 15.2. Someres pedagógia • 15.3. A Hasomer Hacair mozgalom oktatási útmutatója • 16. A kibuc mozgalom és a Shnat • 17. Cserkészet, hagyomány, Somer • 18. Tikun Adam, Tikun Olam • 19. A Somer világszervezet felépítése és szemináriumai • 20. Rítusok – A Somer rítusai • 21. Dalok, mondókák a Somerben • 22. Someres terek • 23. Mentális egészség jó közérzet, önismeret és feminizmus • 24. Ifjúsági önrendelkezés
A Világmozgalom oktatási alapvetésének fordítása
- A Hasomer Hacair autonóm szervezet fiatalok számára, amely képessé teszi őket arra, hogy kreatív és tartalmas életet éljenek.
- A Hasomer Hacair Bogerja olyan humanista, aki hisz az egyenlőségben, és ennek szellemében cselekszik.
- A Hasomer Hacair Bogerja önállóan és kritikusan gondolkodó személy, aki saját életét és környezetét is kritikusan kezeli.
- A Hasomer Hacair Bogerja ismeri saját értékeit és alternatív társadalmat hoz létre a mozgalom alapértékei – cionizmus, szocializmus és judaizmus – szerint, a Somer közösségen belüli tevékenységének a részeként.
Alapelvek – Általános áttekintés
Ez az útmutató tartalmazza a mozgalom központi koncepcióit és oktatási elképzeléseit. Ezek az eszmék és koncepciók képezik életünk ideológiai alapját.
A kiinduló alapvetést a következő mondat határozza meg a legérzékletesebben: „Aki egyszer Someres – mindig Someres [marad]” (Pa’am Somer – Tamid Somer). A Hasomer Hacair mozgalom az ember életének nem csak egy bizonyos szakaszára érvényes. A Hasomer Hacair ifjúsági mozgalom olyan elvekre nevel, amelyek az évek múlásával is értékállók. A mozgalom arra ösztönzi a tagjait, hogy világnézetüket minden életkorban és életszakaszban aktualizálják. A Hasomer Hacair egész életet átfogó mozgalom – ha azonosulsz az általa képviselt eszmékkel, ezeknek megfelelően kell élned.
A képzés évei során három szinten közelítjük meg az alapvetést: személyes, csoportos (kvuca) és ideológiai szinten. Az egyes szintek egymástól elválaszthatatlanok, a másik kettő nélkül értelmetlenné válnak (a személyes szintet a csoport szint inspirálja, és mindkettő értelmét veszti az ideológiai szint nélkül).
Személyes szint
Arra törekszünk, hogy megtaláljuk a mozgalom minden tagja számára a megfelelő helyet és feltételeket a személyes kiteljesedésre, hogy ideológiai alapállásának megfelelően idővel ő maga is képes legyen célokat kitűzni – a kenen kívül és belül –, és képes legyen a kitűzött cél elérése érdekében végrehajtani elképzeléseit.
A csoport szinten el kell érnünk, hogy minden haver képes legyen kifejezni a saját érzéseit, belső konfliktusait, gondolatait és véleményét. Az egyénnek a közvetlen csoportjában egyenrangúnak kell magát éreznie az egyenlők között.
A ken szintjén az egyénnek meg kell találni a módját, hogy kifejezésre juttassa képességeit és tehetségét (kulturális események, újságírás a helyi újságban, tevékenységekben és kirándulásokon való részvétel stb.). Oktatóként mindenkit segítenünk kell abban, hogy megtalálja helyét a mozgalomban és megtalálja someres létének értelmét.
Szeretnénk még megemlíteni néhány további szempontot is: hozzáállása legyen kritikus a kultúrához, az elköteleződéshez, a felelősségvállaláshoz és a vezetéshez:
- Kritikus hozzáállás a kultúrához és a tagok helyéhez – a kultúrához való hozzáférés eszközeinek fejlesztése; a jelenlegi helyzet kritikája; az én szerepem a változást elősegítő személyként.
- Elköteleződés, részvétel a tevékenységekben, kezdeményezés és tevékenységek létrehozása a közvetlen csoportom számára, továbbá felelősségvállalás a társaimért és barátságos viselkedés velük.
- Részese lenni a ken közösségi életének – aktív szerepvállalás a Va’adotban, és a mozgalom kulturális életében –, tanulás a felelősségről, tervezésről, stratégiai tervezésről és kezdeményezésről.
- A ken és a hadraha vezetése (Madrih, va’ada koordinátor, a ken vezetője stb.). A haver felelősséget vállalt a mozgalom fiatalabb tagjaiért, szervezi a mozgalom tevékenységeit és napi gyakorlatát – ami inspiráló a havernak, mert ennek révén a kvucájával együtt hasznosíthatja megszerzett tapasztalatait –, továbbá folyamatos gondolkodásra serkenti a mozgalomhoz fűződő kapcsolatáról és az ahhoz kapcsolódó ideológiáról. A havernak – mint helyi someres vezetőnek – el kell mélyítenie tudását és ismereteit a someres ideológia és értékrendszer témakörében, és el kell döntenie, hogy továbbra is vezető és oktató kíván maradni a mozgalomban.
A csoport – Kvuca szint
Arra törekszünk, hogy a lehető legteljesebb mértékben kihasználjuk a kvuca mint közösség élményét. A kvucával kapcsolatban két megközelítési mód van: a kvuca mint cél és a kvuca mint más célok elérésére alkalmas eszköz.
A kvuca cél, mert hiszünk az emberek közti tartalmas kapcsolatok létrehozásában. A kvuca felelősséget érez a társadalom iránt, amelyben létezik (megtöri az elidegenedést és a közömbösséget). A legalapvetőbb szint egyfajta csapatépítés, tanulás a befogadásról és a megosztásról, illetve az együttműködésről egy közös kultúrában – a fiatal kvucákkal szolidaritást, kölcsönös felelősséget, együttműködést és barátságot vállalunk egymás iránt. Az idősebb kvucákkal elmélyítjük az értékekkel, társadalmi felelősségvállalással, változással, kultúrával és a jelenlegi helyzet kritikájával stb. kapcsolatos elméletet és gyakorlatot.
A kvuca eszköz is: meggyőződésünk, hitvallásunk részeként magunktól is megköveteljük az aktív szerepvállalást az életünket és a közösségeinket érintő változásokban. Hogy világos elképzelésünk legyen egy jobb életről, amely a közvetlen környezetünkből indul ki – a kvucának a hatása nagyobb lehet, mint egyetlen személyé. Az oktatás során erős és együttműködő kvucát fogunk létrehozni, amelynek tagjai felelősséget vállalnak egymásért, fejlesztik a személyes és közösségi kreativitást, a közös küldetésüket, valamint tanulási és elemző képességüket.
A someres kvucában a Madrihnak központi szerepe van. A tevékenységeink során alkalmazott peulákon és módszereken túl, a Hánihok számára a Madrih alakja és az általa meghatározott Dugma Isit az elsődleges minta. A haverok és a ken közti kapcsolat hierarchikus, amely tapasztalaton, motiváción és tehetségen alapul. A Madrih egyaránt felelős és elkötelezett a saját és a Hánihjai kvucája iránt, és arra biztatja a Hánihjait, hogy cselekedjenek ők is hasonlóképpen. A Madrih törekszik arra, hogy szélesítse a látókörét, ugyanakkor arra biztatja saját magát és a Hánihjait, hogy kérdezzenek, és ezt a normát teremti meg a Hánihjai között.
Ideológiai-etikai szint
Erről a szintről megközelítésünket két másik szintre vezetjük le. Ez a szint ösztönöz bennünket cselekvésre a személyes szintünkön és a kvucánk szintjén. Ideológiánk és etikánk kínálják számunkra az eszközöket tetteink elemzéséhez, valamint annak megértéséhez, hogy mit miért teszünk. Ez a szint az, ahol megkérdőjelezhetjük, hogy mit, hogyan és miért cselekszünk. Így próbáljuk megérteni és tudatosan javítani mindazt, amit teszünk, és amit néha természetesnek veszünk.
A különböző kvucák az alábbi témákkal foglalkoznak, a különböző szakaszoknak megfelelően:
Foglalkozunk a parancsolatainkkal, az alapértékeinkkel: zsidóság, szocializmus, cionizmus és egyéb fogalmakkal az identitás és az életcélok tárgyköréből. Miközben ezzel a szinttel foglalkozunk, elméletben és gyakorlatban is próbára tesszük elképzeléseinket és álmainkat, és tartalmas életmódot próbálunk kialakítani. A nevelési eszközök, amelyeket az évek során használunk: a társas érintkezés, a beszélgetés és a tapasztalatszerzés.
Egy általunk értelmesnek vagy fontosnak tartott ötlet vagy feladat megvitatása során igyekszünk megtalálni a módját, hogy arról tapasztalatot is szerezzünk. Egy ötlet feltárása során megfelelő eszközökhöz jutunk, hogy eldönthessük: megfelelő-e az ügy és méltó-e a mód vagy sem. Eszközöket kapunk, hogy eldöntsük, tovább akarjuk-e vizsgálni az ötletet vagy sem, és hogy vannak-e jobb módszerek, amelyeket kipróbálhatunk, vagy más szemszögből is megvizsgálhatjuk.
Természetesen a fiatalabb kvucákkal hosszabb lesz a tapasztalatszerzési, mint az elemzésre fordított idő, mégsem szabad teljesen lemondani róla. Másrészről viszont az idősebb kvucák ne kizárólag a megbeszélésre fordítsanak időt, hagyjanak időt a megtapasztalásra is. A tapasztalás az egyetlen út arra, hogy felfrissítsék azt, amiről beszélnek, és hogy megértsék: azok az értékek, amelyekről csak beszélnek, de nem gyakorolják, üresek és semmitmondók – akár Hánihként, akár független egyénként a maga életében.
Kezdetben minden Hánih főként a saját értékeit kutatja a kvucája számára. Ahogy idősödnek a Hánihok, a prioritásuk referenciapontja a ken és a teljes mozgalom lesz. A ken mikrokozmoszként leképezi a társadalmat; vagyis olyan autonóm közösség, amely önerejével alakítja értékrendjét és mindennapi tevékenységét, ahol a fiatalok oktatnak fiatalokat, ahol a közösség tagjainak ereje teremti meg és befolyásolja a közösségét és a környezetét. Amikor a ken a someres életforma mintájává válik, az egyén jobban fel tudja ismerni a céljait és folyamatosan értékelni tudja, hogy milyen életmódot akar választani önmaga számára.
Alapelvek – az oktatási tevékenység lebontása és áttekintése
A jelen anyag az 5–12. osztályok oktatási programjával foglalkozik. A fiatalabb Hánihok (Gili) oktatási programját mellékletben hozzá kell tenni, a releváns tartalmakkal együtt – vagyis: a someres kvuca kialakítása, testvériesség, mások tisztelete, a Somer és az egyén viszonya, a someres kultúra mint a posztmodern valóság alternatívája – mindez gyakorlati cselekvéseken keresztül, azaz nem elméleti filozofálgatással, ami viszont a későbbi szakaszokban releváns lesz.
Az Alapelvek alapján el fogunk készíteni egy hadraha könyvecskét az összes korcsoportra és tematikus könyvecskéket is (ideológia, a Hasomer Hacair történelme, a holokauszt, ünnepek stb.). Ezek tartalmazni fogják az oktatási eszközöket, módszereket és a peulákat.
A Hasomer Hacair olyan világmozgalom, amely különböző kultúrákban és országokban fejt ki oktatási tevékenységet. Minket összeköt az ideológia, az örökség és a tradíciók. A Hanhaga Haelionával együtt minden országnak meg kell találni a megfelelő módot (konkrétabban: olyan tartalmas eljárást, amely a Hasomer Hacair ideológiáján alapul és egyeztetve van a világmozgalommal) a szimbólumaink használatára és a tradícióink megünneplésére oly módon, ami fenntartja az egyensúlyt a helyi és a világmozgalom között.
5–6. osztály – A someres kvuca
Cél: A someres kvuca létrehozása és a someres identitás alapjai.
Az én kvucám
- Integrált és stabil someres kvuca – társadalmilag és számokban.
- A kvuca tagjai közötti kölcsönös bizalom megteremtése.
- A kvuca ereje – Szinergia.
- A someres szimbólumok megismerése
Interperszonális kapcsolatok
- Sztereotípiák és előítéletek a társadalomban – a másik elfogadása.
- A kenen belüli különleges kapcsolatok megértése (Madrih, Hánih, más kvucák stb.)
- A nemek közti egyenlőség.
- Türelem és tolerancia.
- Udvarias beszéd.
Kulturális zsidóság
- Zsidó ünnepek eredete és a legfontosabb tradíciók.
- Héber dalok, izraeli táncok.
Izrael
- Izrael története és földrajza alapfokon (legfontosabb fejezetek és helyszínek).
6. osztály – további tartalmak
Cél: Tartalmas tevékenységen keresztül bemutatjuk a Hánihoknak a Hasomer Hacair ideológiáját és hagyományait.
Kvuca építése
- Formális és informális szerkezetek kialakítása a kvucában (tradíciók, felelősségi körök stb.).
- A szinergiával kapcsolatos magasabb szintű tevékenységek és a kvuca kialakítása.
- A cofiut (cserkészet) mint eszköz.
Mi a Hasomer Hacair ifjúsági mozgalom?
- Tanulás és vita a 10 parancsolatról.
- Szimbólumok és szertartások – jelentések, tradíciók, jelentőség és ethosz.
Kulturális zsidóság
- Zsidó ünnepek – az ünnepek mélyebb ismerete és a zsidó naptárból választott események megünneplése.
7. osztály – Összetartozás
Cél: az összetartozás erősítése a kvucában.
Kvuca építése
- Az összetartozás körei (család, kvuca, ken, közösség, nép, nemzet, emberiség és egyebek).
- Közös projekt (messzima), amely kapcsolatot létesít a kennel – fontos szempont és a kvuca első lényeges projektje lesz a Bat/Bar micva év keretében.
Az összetartozás körei
Ki vagyok én? Mi a szerepem a világon? Mi a kapcsolatom a társaimmal, a társadalommal, amelyben élek?
Someres életforma: a kultúra hatásainak kezelése (pl. dohányzás, drogok, alkohol, a kultúra szexualizálása, elidegenedés és egyebek)
Bat/Bar micva év – A haverok – tanulmányaik és a Bar/Bat micvájukra felkészülésük részeként, számos területen egy sor feladatot teljesítenek: pl. közösség, környezetvédelem, örökség, család, a mozgalom, kultúra és társadalom és a zsidóság humanista szemléletének mélyebb megértése.
Mi a Hasomer Hacair?
- Hasomer Hacair világszerte.
- Zsidó történelem (helyi és általános).
- A Hasomer Hacair története.
- Kibucok és a someres életforma.
- A 10 parancsolat.
- Cionizmus, szocializmus és zsidóság.
- „Kupa” és a kölcsönös felelősségvállalás.
Kulturális zsidóság
- Bat/Bar micva év.
- Kapcsolat a mozgalom kultúrája és a zsidóság közt.
- Tikun Adam – Tikun Olam.
- Hatikva, Techezakna és más héber dalok.
8. osztály – Közösség
Cél: a közösséghez fűződő kapcsolat erősítése; bevezetés a közösségi életforma eszméjébe.
Megismerni a közösséget, amelyben élek
- A közösségem szociális és kulturális sokszínűsége.
- Helyem a közösségemben.
- Megtanulni, hogyan legyünk politikailag aktívak a közösségünkben.
Hasomer Hacair
- Holokauszt-történelem, A varsói gettólázadás és az üvegház.
- A 10 parancsolat.
- Cionizmus, szocializmus és zsidóság.
- Ideológiánk beépítése mindennapi életünkbe.
- A Hasomer Hacair szerepe a történelem során a világ zsidó közösségeiben.
- A Hasomer Hacair mint alternatív közösség – „Kehilatenu”.
Kulturális zsidóság
- Kulturális vagy nemzeti kisebbségi lét jelentése.
- Izrael az életemben.
- Aktív részvétel a helyi közösségi aktivitásokban.
- Felkészülés a Guc (fiatal kvucák a 9. osztályig bezárólag) irányítására.
- Felelősségvállalás és elköteleződés a mozgalom iránt.
Esemény megszervezése a teljes kennek.
Közös projekt (Messzima) a kvuca számára, amely közösségi és városi aktivitást igényel.
9. osztály – Felkészülés a someres vezetői szerepre (hadraha, tafkid, stb.)
Cél: a mozgalom ideológiájának alapos megismerése, gyakorlati alap tapasztalat a vezetésben.
Hasomer Hacair ideológia
- Politikai tudatosság és aktivitás a környezetünkben.
- A 10 parancsolat.
- Cionizmus, szocializmus és zsidóság.
- Ideológiánk beépítése a mindennapi életünkbe.
- Kapcsolatunk az országunkkal (helyi és Izrael).
- Megismerni azokat a tudósokat és gondolkodókat, akik nagy hatással voltak a mozgalomra.
Kulturális zsidóság
- Kisebbségi kultúránk megünneplése.
- Kvuca hagyományok (kabalat sabbat, ünnepek, bensőséges estek stb.)
- Szekuláris és tradicionális zsidóság.
- Héber nyelvtanulás szintek szerint, erősítve a kapcsolódást a nyelvhez.
Hadraha
- A kvucám mint Sihvat hadraha.
- A szerepem és a jövőképem a kenben.
- Mi a felelősségvállalás?
- A Va’adot aktív tagjai.
- Alap Madrihképzés
- Hadraha tevékenység. A Madrih személye és a Dugma Isit (példamutatás), történelem, módszerek. Európai Hadraha szeminárium.
Gyakorlati Hadraha képzés.
Va’adat Guc közös irányítása.
Jom Acmai vezetése.
Egy ünnep megszervezése a teljes kennek.
„Gub” (haverok a 10. osztálytól felfelé)
Az alapelvek kiigazítása ebben a nagyon lényeges és érzékeny fejezetben. Az alább olvasható javaslat általános elképzelés. amit a helyi iskolarendszerhez, valamint a lassan változó hagyományokhoz kell igazítani.
10. osztály – felkészülés a Hadrahára
Someres vezető szerep és Dugma Isit – példaképpé válás.
- Someres életforma: a kultúra hatásainak kezelése (pl. dohányzás, drogok, alkohol, a kultúra szexualizálása, elidegenedés és egyebek)
- A Hasomer Hacair szerepének elemzése világszerte és a közösségemben.
- A saját közösségem adminisztratív szervezete.
- Az oktatási alapelvek megismerése
Kulturális zsidóság
- Egy szabadon választott ünnep megismerése, beleértve speciális tükröződését ránk, Someresekre; az ünneplés megszervezése a kenben.
- Beit midras – közös tanulás és szövegelemzés.
- Héber nyelvtanulás szintek szerint, erősítve a kapcsolódást a nyelvhez.
Hasomer Hacair értékek
- A három alapérték mindennapi életünk során.
- A nemzetközi szocializmus és a cionizmus egyedi kombinációja.
- Politikai tudatosság és aktivitás a világban (Izrael stb.)
11. osztály – A ken vezetése
Hadraha
- Minden tagnak szerepe és felelőssége van a kenben.
- Holokauszt-történelem, a varsói felkelés és ethosz.
- Peulák a hágsámá és Snát hahsara tárgykörökben
- Hadraha Bogerek számára – minden Madrih egyben Hánih is.
Kvuca – hadraha la sichvat hadraha – kvuca folyamatok
A ken vezetése
- A ken vezetése kvucaként – beleértve a reflexiós időt.
- Rikuz va’adot – a va’adot vezetése.
- Livui – minden haver/tafkid személyes vagy csoporttalálkozón vesz részt a Sáliáhhal vagy a Slihonnal, hogy elemezzék a teljesítményét, kapja meg a visszacsatolást annak érdekében, hogy fejlődjön és elérje a céljaikat.
- Peulák a kvuca hadraha részére
- Masa lepolin.
- Kvuca közös küldetése – Hadraha és tafkidok.
12. osztály – Hágsámá
Snát Hahsara
- Személyes önmegvalósítás és a hágsámá, mint kvuca.
- Garin szeminárium.
- Peulák Snát-végzettekkel.
- A magsim élete – élet az ifjúsági mozgalom után.
Hágsámá
- Alternatív társadalom.
- Aktivizmus és politika.
- A magsim élete – élet az ifjúsági mozgalom után.
Alija
- Izrael – Otthon, édes otthon?
- Az IDF (Izraeli Haderő) és a Serut Leumi (polgári szolgálat).
- Alternatív társadalmak Izraelben – kibuc, városi kibuc, kommuna.
- Társadalmi munka Izraelben
Kulturális zsidóság
- Zsidó élet, ahogy te éled
- A zsidó életciklus.
Kvuca
- Peulák a kvuca hadraha részére
- Kvuca folyamatok
Tanterv
Nagyon fontos, hogy a tanterv a fenti alapelvekre épüljön. A tantervnek tartalmaznia kell mind a hosszanti, mind a keresztmetszeti nézeteket. A kihívás számunkra némiképp kisebb lesz, ha a tantervet négy részre osztjuk:
- Országos, kulturális és nemzetközi mozgalmi események
- A ken helyi eseményei
- Oktatási tartalom
- Speciális kvuca folyamatok.
Országos, kulturális és nemzetközi mozgalmi események
Közösen ünnepeljük meg mindazokat az eseményeket, amelyeknek a megismerését fontosnak tartjuk. Tanuljunk előre, a peulák illeszkedjenek a naptárhoz és naptári eseményekhez. Ünnepek, Függetlenség napja (helyi és izraeli), emléknapok, választások, nemzetközi konferenciák és szemináriumok stb.
A ken helyi eseményei
Olyan események előkészítése és megünneplése, amelyek a kenből és a ken tradícióiból erednek – kirándulás, táborozás, különleges programok stb.
Oktatási tartalmak
A helyi és a nemzetközi tantervekre alapozott oktatási tartalmak, az egyes korcsoportokra és helyi eseményekre igazítva.
A kvuca speciális tevékenységei
A mozgalom alapelveinek érvényesítése mellett nagyon fontos a kvuca ellenőrzése és fejlődése. Állandóan foglalkozni kell a kvucával és a csoporttársak közti kapcsolatokkal. Minden kvuca egyedi és a Madrih a hanhagával finomhangolja a tevékenységeket, hogy azok megfeleljenek a kvucának és fejlessze a tagjait. A Madrihnak ismerni kell a múltbeli tevékenységeket is, amelyek a kvucában lezajlottak, hogy a dolgok ne ismétlődjenek és a kvuca tagjai megfelelő alapokon és előkészítéssel új kihívásokkal találkozzanak.
Minden ken tantervének tartalmazni kell nemzetközi tartalmat és helyi témákat és olyan tevékenységeket, amelyek a teljes kent érintik, és olyanokat is, amelyek csak bizonyos kvucákat.
1. A Somer víziója és missziója • 1.2.A Somer három alappillére • 2. Judaizmus • 2.2.Humanista judaizmus • 3. A cionizmus születése és gyakorlata • 4. A szocialista gondolat • 4.2. A Hasomer Hacair szocialista ideológiája • 5. A Somer tízparancsolata • 6. Hágsámá • 7. A Somer történelme 1913-tól 1948-ig • 8. A Somer szerepe a vészkorszak alatt • 9. A Somer története 1989 után • 10. A Somer szerepe ma • 11. A Somer mozgalom szimbólumai • 11.2.Kitűzők, jelvények és zászlók • 12. Hulca – az összetartozás jelképe • 13. Mifkad – a közösség együttléte • 14. Személyes példamutatás (Dugma isit) • 15. A nem formális és informális oktatás és tanulás ideológiája • 15.2. Someres pedagógia • 15.3. A Hasomer Hacair mozgalom oktatási útmutatója • 16. A kibuc mozgalom és a Shnat • 17. Cserkészet, hagyomány, Somer • 18. Tikun Adam, Tikun Olam • 19. A Somer világszervezet felépítése és szemináriumai • 20. Rítusok – A Somer rítusai • 21. Dalok, mondókák a Somerben • 22. Someres terek • 23. Mentális egészség jó közérzet, önismeret és feminizmus • 24. Ifjúsági önrendelkezés