1. A Somer víziója és missziója • 1.2.A Somer három alappillére • 2. Judaizmus • 2.2.Humanista judaizmus • 3. A cionizmus születése és gyakorlata • 4. A szocialista gondolat • 4.2. A Hasomer Hacair szocialista ideológiája • 5. A Somer tízparancsolata • 6. Hágsámá • 7. A Somer történelme 1913-tól 1948-ig • 8. A Somer szerepe a vészkorszak alatt • 9. A Somer története 1989 után • 10. A Somer szerepe ma • 11. A Somer mozgalom szimbólumai • 11.2.Kitűzők, jelvények és zászlók • 12. Hulca – az összetartozás jelképe • 13. Mifkad – a közösség együttléte • 14. Személyes példamutatás (Dugma isit) • 15. A nem formális és informális oktatás és tanulás ideológiája • 15.2. Someres pedagógia • 15.3. A Hasomer Hacair mozgalom oktatási útmutatója • 16. A kibuc mozgalom és a Shnat • 17. Cserkészet, hagyomány, Somer • 18. Tikun Adam, Tikun Olam • 19. A Somer világszervezet felépítése és szemináriumai • 20. Rítusok – A Somer rítusai • 21. Dalok, mondókák a Somerben • 22. Someres terek • 23. Mentális egészség jó közérzet, önismeret és feminizmus • 24. Ifjúsági önrendelkezés
Írta: Ligeti Anna Sára, Mikes Hanna
Társadalmi egyenlőtlenségek
Napjainkban – a világon mindenütt és Magyarországon is – minden eddiginél nagyobb társadalmi egyenlőtlenségeket láthatunk. Bár ez leginkább anyagi különbségeket jelent, az egyenlőtlenség számos más szemszögből is megközelíthető, és ezek az egyenlőtlenségek összefonódnak, ilyen az információkhoz való hozzáférés vagy az egészséges életmód. Az egyenlőtlenség különböző megközelítésekből vizsgálható: például területi szinten, etnikai csoportok vagy nemek szerint.
A jövedelmi és vagyoni különbségek egyenlőtlenségének mélyülését gyakran a „jövedelmi olló” kifejezéssel szokás megnevezni. Ez azt jelöli, hogy a társadalom legfelső és legalsó rétege egyre távolodik egymástól, vagyis a szegények egyre szegényebbek, míg a gazdagok egyre gazdagabbak lesznek.
A különböző társadalmi csoportok közötti egyenlőtlenségek felismerése mellett fontos az is, hogy mennyire egyenlő a bejutás esélye az egyik társadalmi rétegből vagy csoportból egy másikba – ezt nevezik társadalmi mobilitásnak. Vagyis mennyire könnyű vagy nehéz a születés által meghatározott csoportból egy másik, magasabb presztízsű csoportba kerülni.
A „Tégy egy lépést előre!” feladat azáltal világít rá ezekre az egyenlőtlenségekre, hogy illusztrálja bizonyos csoportok előny- és hátrányhelyzetét a mindennapokban, és rávilágít saját privilegizált helyzetünkre is.
Társadalmi felelősségvállalás és aktivizmus a Somerben
Bár a Somer által képviselt értékek folyamatosan változnak a szervezet fennállása óta, mindig vannak olyan elvek és világnézeti alapvetések, melyek a Somer alapját jelentik (például a társadalmi egyenlőség). Ezeket az értékeket a Somer mindig igyekszik beépíteni az oktatási programjába is, gyakran azáltal, hogy tagjait különböző társadalmi akciókba vonja be. A társadalmi és politikai aktivizmus szerves része a Somer történetének, s emellett táplálkozik a zsidó hagyományokból is, melyekben erőteljesen jelenik meg a nézet, hogy az embereknek felelősséggel tartozik a világ felé, beleértve más embereket és a környezetet is.
A társadalmi és politikai aktivizmusnak számos eszköze van, s ezek különböző célok elérésére irányulnak. Ilyen cél lehet bizonyos értékek terjesztése és az ezekről való oktatás (például akár egy művészeti installáció révén), a döntéshozókra való nyomásgyakorlás (például egy petíció aláírásával vagy tüntetés megszervezésével), vagy aktív hozzájárulás bizonyos célok eléréséhez (például ételosztás nélkülöző közösségekben). A foglalkozás ezek közül az eszközök közül ismertet és elemez néhányat a Mádrihok szemszögéből megközelítve.
1. A Somer víziója és missziója • 1.2.A Somer három alappillére • 2. Judaizmus • 2.2.Humanista judaizmus • 3. A cionizmus születése és gyakorlata • 4. A szocialista gondolat • 4.2. A Hasomer Hacair szocialista ideológiája • 5. A Somer tízparancsolata • 6. Hágsámá • 7. A Somer történelme 1913-tól 1948-ig • 8. A Somer szerepe a vészkorszak alatt • 9. A Somer története 1989 után • 10. A Somer szerepe ma • 11. A Somer mozgalom szimbólumai • 11.2.Kitűzők, jelvények és zászlók • 12. Hulca – az összetartozás jelképe • 13. Mifkad – a közösség együttléte • 14. Személyes példamutatás (Dugma isit) • 15. A nem formális és informális oktatás és tanulás ideológiája • 15.2. Someres pedagógia • 15.3. A Hasomer Hacair mozgalom oktatási útmutatója • 16. A kibuc mozgalom és a Shnat • 17. Cserkészet, hagyomány, Somer • 18. Tikun Adam, Tikun Olam • 19. A Somer világszervezet felépítése és szemináriumai • 20. Rítusok – A Somer rítusai • 21. Dalok, mondókák a Somerben • 22. Someres terek • 23. Mentális egészség jó közérzet, önismeret és feminizmus • 24. Ifjúsági önrendelkezés