Irathamisító Műhely

Igazi történeteken alapuló kalandjáték fiataloknak. Légy te a reménysugár a történelem sötét óráiban.

Egy szabadulószoba, amely a II. világháború idején játszódik, és igazi mentőakciók történetét dolgozza fel.

Érdeklődöm

Az Irathamisító Kalandjáték egy hordozható, kollaboratív szabadulószoba, amely a II. világháború idején, 1944 júliusában játszódik Magyarországon. A játék során 5–25 fős csoportokban kell hamis iratokat és kódolt feladványokat használva életet menteni – együttműködéssel, időre. A történelmi élményt egy pedagógiai feldolgozó foglalkozás követi, mely mélyebb ismereteket és érzékenyítést nyújt fiataloknak és felnőtteknek egyaránt. ​

Történet és cél

1944 júliusában Magyarországon a II. világháború vihara tombol, a zsidóüldözés áldozatai pedig egyre kiszolgáltatottabbá válnak. Ebben a válságos helyzetben ti, mint játékosok, a Hasomer Hacair zsidó ifjúsági mozgalom tagjai, nem csupán megfigyelők, hanem aktív szereplők lesztek: hamis iratokat állítotok elő és szervezitek meg emberek menekítését Izrael felé. A történet során fokozatosan egyre összetettebb logikai és kooperációs kihívások elé állítunk titeket, miközben játékelemekből megismert információk egyre mélyebb történeti rétegeket tár fel előttetek. A cél: új személyazonosságot nyerni magatoknak és bajba jutott honfitársaitoknak, miközben megélitek a közös küzdelem izgalmát.

Szerepe az emlékezetpedagógiában

Az Irathamisító Kalandjáték nem csak „szórakoztató program”: élménypedagógiai eszköz, amely a Vészkorszak személyes történeteit nem elrettentő, hanem bevonó, felfedezésre ösztönző formában jeleníti meg. A nem-formális utómunka során pedagógusok és ifjúsági vezetők közösen reflektálnak a játék során átélt döntési helyzetekre, a felelősségvállalásra és az együttműködésre. Így a résztvevők nem csupán információkat kapnak a holokausztról, hanem a történelmi tapasztalatot saját élményükben tárolják, ami hosszabb távon is támogatja az emlékezést és az empátiát

Részvétel feltételei

Szükséges tudás és eszközök

A játékhoz nem kell semmilyen előzetes tudás vagy szakértelem: a feladványok úgy vannak megtervezve, hogy bármilyen háttérrel rendelkező csoport élvezhesse őket – akár teljesen kezdőként is. Az élményhez kényelmes öltözet ajánlott, mivel előfordulhat, hogy érinteni, felnyitni való bútorok között mozogtok. Hasznos, ha magaddal hozol egy palack vizet és jegyzetelésre alkalmas papírt a feljegyzésekhez – néha egy gyors vázlat sokat segít a kódfejtésnél.

Korosztály és felügyelet

A szabadulószoba 10 éves kortól (4. osztálytól) ajánlott, mivel ekkortól a gyerekek jobban átlátják a logikai feladványokat, de természetesen bármilyen korú résztvevő jöhet, amennyiben kíséri egy felnőtt. Bár sok szobában lehetnek “könnyedén ijesztő” témák, ez a történelmi élmény nem tartalmaz jump scare-eket vagy horror-elemeket, így érzékenyebb, fiatalabb korosztály számára is bátran ajánlható.

Csoportlétszám

Bár tipikusan 2–8 fős csoportok a legelterjedtebbek (ugyanis így mindenki aktívan részt vehet),mobil változatunkakár5–25 főtis képes egyszerre kezelni, csoportokra osztva a játékosokat — így is biztosítva, hogy ne legyen tömeg, és mindenki élményhez jusson.

🎓 Történelemtudás

A játék hiteles, korabeli dokumentumok és történeti tények alapján épül fel, így a résztvevők nemcsak szórakoznak, hanem mélyebb ismereteket is szereznek a Vészkorszak eseményeiről és a Hasomer Hacair mozgalom küzdelmeiről.
Az összes feladvány – a hamis iratoktól a morzejelekig – történelmi kontextusba ágyazott, így minden megfejtett rejtély épít a múlt megértésére és a tananyag részévé is tehető.
A pedagógiai feldolgozó foglalkozáson a pedagógusok kiegészítik a játékélményt részletes történeti háttéranyaggal, hogy a tanultakat elmélyítsék és kritikai gondolkodásra ösztönözzék.

🤝 Csapatmunka

A szabadulószoba formátum elengedhetetlenül ösztönzi a folyamatos kommunikációt és a szerepek felosztását a csoporton belül, hiszen csak így oldható meg a többlépcsős lakatnyitás és kulcscsere is.
A feladványok úgy vannak tervezve, hogy mindenki hozzájárulhasson a közös sikerhez még akkor is, ha eltérő készségekkel rendelkezik – a csendesebb tagok is megtalálják a módját, hogy hasznos ötleteket adjanak.
A játék sikeres teljesítése után a csapat tagjai erősebb kötelékeket éreznek egymás iránt, és a közös élmény hatására a munkahelyi vagy iskolai csoportdinamika is javulhat.

🧠 Logikai kihívások

A játék változatos kódfejtő feladványokat, morzekód-olvasást és térképes navigációt vonultat fel, amelyek az agy különböző területeit – emlékezet, logika, térlátás – is aktívan mozgósítják.
Minden egyes megoldott rejtvény után aha-élményvárja a résztvevőket, ami fokozza a hangulatot és motivál a továbblépésre – így a sikerélmény mellett az önbizalom is erősödik.
A feladványok nem ismétlődnek, és folyamatosan emelkedik a nehézség, így a csoportnak is alkalmazkodnia kell, valamint kreatív stratégiákat kell kialakítania a továbblépéshez.

💡 Érzékenyítés

Az élménypedagógiai megközelítés célja, hogy a résztvevők empátiát és felelősségérzetet fejlesszenek.
A játék során a történelmi kontextus érzelmi kötődést teremt, így a fiatalok nem pusztán tényeket tanulnak, hanem emberi sorsokkal találkoznak, ami hosszabb távon is hatékonyabb emlékezést eredményez.
A feldolgozó foglalkozáson nyílt beszélgetések, visszajelzések és kreatív alkotások segítik a személyes élmények beépülését, támogatva a kritikai és etikai reflexiót.

🏫 Iskoláknak

  • Történelemóra
  • Projektmunka
  • Osztálykirándulás

Tanár vagyok!

Az Irathamisító Kalandjáték lebilincselő, játékos történelmi környezetbe ágyazott tanulási élményt kínál, amely elősegíti az aktív tanulást és a kritikai gondolkodást a diákok számára.

A feladványok és kódfejtések során a tanulók együtt dolgoznak, fejlesztik problémamegoldó képességeiket és a csoportmunkához szükséges kommunikációs készségeiket.

Az óra végén a pedagógiai feldolgozó blokkban a diákok mélyebb történeti összefüggésekben folytatott vitát és önálló elemzést folytathatnak, ami erősíti a tananyag hosszú távú megjegyzését.

🕍 Közösségeknek

  • Identitáserősítés
  • Emlékezetpedagógia

Vezető vagyok!

Az Irathamisító Kalandjáték lebilincselő, játékos történelmi környezetbe ágyazott tanulási élményt kínál, amely elősegíti az aktív tanulást és a kritikai gondolkodást a diákok számára.

A feladványok és kódfejtések során a tanulók együtt dolgoznak, fejlesztik problémamegoldó képességeiket és a csoportmunkához szükséges kommunikációs készségeiket.

Az óra végén a pedagógiai feldolgozó blokkban a diákok mélyebb történeti összefüggésekben folytatott vitát és önálló elemzést folytathatnak, ami erősíti a tananyag hosszú távú megjegyzését.

🎪 Rendezvényekre

  • Táborokba
  • Fesztiválokra
  • Konferenciákra

Szervező vagyok!

A mobil, könnyen telepíthető játéktér bárhol felállítható, és rugalmasan alakítható akár fesztiválok, táborok vagy vállalati rendezvények igényei szerint

A változatos nehézségi szintek és testre szabható történeti tematikák révén garantált a széles korosztályú és sokszínű részvétel, ami különösen vonzó családi vagy közösségi eseményeken.

A játékmenet során a csoportdinamika és a vezetői készségek természetes módon bontakoznak ki, miközben az event planner könnyedén figyelemmel kísérheti és értékelheti a csapatok együttműködését.

⚙️ Technikai adatok

  • Résztvevők: 5–25 fő.
  • Időtartam: 60 perc játékidő + 60 perc feldolgozó foglalkozás .
  • Helyszükséglet: Tanterem vagy iroda, konnektor. Előny ha sötétíthető.
  • Eszközök: 7 egyedi fa láda (többségében bőrönd méretűek), 2 projektor.
  • Szállítás: Egy átlagos méretű ötajtós személygépjátművel szállítható.

Értem, de akkor ez most mekkora?

Hogy fog hozzánk eljutni?

Ki vezeti a foglalkozást?

 Nyugi! A teljes felszerelés, amit itt látsz mellettem, belefér ebbe a kis autóba. Ja és persze én is, hisz én fogom vezetni a játékot és a feldolgozó foglalkozást is. De amúgy lehet máshogy is. Te hogy szeretnéd?

Az Irathamisító Műhely foglalkozás a MAZSÖK, a Miniszterelnökség és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával, a Holokauszt 80 emlékév programban, a Hasomer Hacair fejlesztésével valósult meg.

A történet hőstetteit a Hasomer Hacair zsidó ifjúsági mozgalom tagjai vitték véghez. Tudtad, hogy a mozgalom a mai napig működik?

Csatlakozz hozzánk és látogass meg minket heti foglalkozásaink egyikén!

Tovább a somer.hu-ra…